Young Car Mechanic 2022 - Nemzetközi Döntő Magyarország

Kilenc országból érkeztek Magyarországra versenyzők és felkészítő tanárok az Inter Cars által szervezett Young Car Mechanic tanulmányi verseny döntőjére. Ölbei Zsolt tavalyi győzelme nemcsak az első helyet jelentette Magyarország számára, hanem a következő évi nemzetközi verseny rendezésének jogát is megnyerte az Inter Cars Hungaria Kft. csapata. Így került a verseny döntőjének megrendezése Győrbe, a Csanak Autóhoz. A kétnapos megmérettetésen összesen 10 feladatot teljesítettek a versenyzők, melynek összesített eredménye határozta meg a végső sorrendet és a jövő évi döntő helyszínét.


AZ ÖTÖDIK NEMZETKÖZI DÖNTŐIG VEZETŐ ÚT 

Az Inter Cars korábban is támogatta az utánpótlás-nevelést, legyen szó tanulmányi versenyről vagy iskolai előadásokról. 2019-ben Magyarország is csatlakozott a lengyel anyacég által rendezett nemzetközi megmérettetés[1]hez, melyen azóta egyre több és több olyan ország vesz részt, ahol a cégnek van kirendeltsége. Habár 2020-ban a pandémia miatt a döntő nem ke[1]rült megrendezésre, 2021-ben újult lendülettel szerveződött a verseny, ahol egyre több standardizált elem jelent meg. Létrejött egy átfogó feladatbank, melyből az elméleti fordulók is álltak, valamint a cég egységes arculatba öltöztette a nemzeti döntőket, ahol minden országban gyakorlati feladato[1]kat oldottak meg a fiatal versenyzők a beszállítók segítségével. Magyarországon már hagyománya van, hogy a cég az AOTV tanulmányi ver[1]seny első és második fordulóját aktívan támogatja, ahol először elméleti, majd gyakorlati ismereteikről adnak számot a diákok. Innen kerültek ki idén is a magyar válogatóverseny döntősei, akik közül a zalaegerszegi Kovács Bálint bizonyult a legjobbnak áprilisban.

A VERSENYFELADATOK 

A nemzetközi döntőt, ahogy a magyar válogatóversenyt is, a Csanak Autó Kft. győri telephelyén bonyolították le. A versenyfeladatokat 10, a világ élvonalába tartozó alkatrészgyártó, beszállító biztosí[1]totta, melyek egyesével 45 percet vettek igénybe a versenyzőktől. Minden fiatalt elkísért a szakoktatója, felkészítő tanára, Bálinttal Horváth Tibor Tanár Úr érkezett. A feladatokkal igyekeztek az autójavítás teljes spektrumát lefedni, az idei év újdonsága volt, hogy haszongépjármű[1]veken is kellett feladatot végezni. A Bosch-feladat során soros diagnosztikai műveleteket kellett végezni a járművön: a járműadatok kiolvasását követően a hibakódok megtalálása, értelmezése, élőadatok olvasása és a dízelrendszer ellenőrzése volt a feladat. A befecskendezők működését oszcilloszkópos vizsgálattal kellett ellenőrizni, és jegyzőkönyvet kellett készíteni az elvégzett munkáról. A Continental állomásán egy 1.5 dci motoron kellett elvégezni a vezérléscserét. A kiszerelt motoron a szíjat, a feszítőt és a vezetőgörgőket le kellett szerelni, majd az előírt folyamatot és nyomatékokat betartva, a célszerszámokat alkalmazva kellett összerakni. Az Elring feladata tűnt az egyik legnehezebbnek, ahol a versenyzőknek 45 percük volt egy dízelmotor szétszedéséhez és a hengerfejtömítés cseréjéhez. A megfelelő hengerfejtömítés kiválasztásához szükséges volt a dugattyú-előállás mérése, valamint az összeszerelés során minden tömítőfelületre meg kellett találni az előírt anyagot és módszert a tömítéshez. A Febi-állomáson egy Porsche Macan első fékjének modelljén kellett szervizfeladatokat elvégezni. A betétek és tárcsák ellenőrzését kellett teljeskörűen elvégezni, majd új alkatrészeket beszerelni. Az ABS-egység vizsgálata is a feladat részét képezte. A Mann Hummel esetében egy haszongépjárműhöz kellett kiválasztani a megfelelő szűrőket, majd a levegőszűrőt kellett kicserélni. A szervizfeladatba egy-két buktatót is elrejtett a feladat összeállítója, valamint a versenyzőket meglepte, hogy nyerges vontatón kellett dolgozni. Szintén haszongépjárműves feladatot hozott a ZF, melynél egy TRAXON automata sebességváltón kellett soros diagnosztikai műveleteket elvégezni. A Meyle automata váltó olajcsere-feladatot hozott, ahol az előírt technológiának megfelelően kellett elvégezni egy olajcserét és szintellenőrzést Mercedes automata váltón. Schaeffler egy Renault száraz duplakuplungos váltó tengelykapcsolójának cseréjét hozta feladatként. A műveletet célszerszámmal, az előírt folyamatok betartásával kellett elvégezni. A Shell esetében olajokkal kapcsolatos tesztet kellett kitölteni, valamint egy szakszerű olajcserét kellett elvégezni. A Valeo-állomáson klímarendszerrel kapcsolatos feladatokat kaptak a versenyzők. Ellenőrizni kellett egy klímarendszert először soros diagnosztikával, majd pedig a nyomásokat kellett vizsgálni klímagéppel, a kompresszor szabályzó szelepét pedig elektromos szempontból kellett vizsgálni.

A VÉGEREDMÉNY 

A verseny során minden állomáson 50 pontot lehetett elérni, így összesen 500 pontot lehetett gyűjteni a második nap végére. Az ünnepélyes eredményhirdetésen a versenyzők a felkészítő tanáraikkal izgulhatták végig a pontszámok kihirdetését, a támogatók és az Inter Cars munkatársai körében. A Young Car Mechanic 2022 verseny győztese Kovács Bálint lett, akinek köszönhetően jövőre is Magyarország ad helyet a nemzetközi döntőnek. Gratulálunk Bálintnak, és felkészítő tanárának, Horváth Tibornak. Bálint nemcsak maguknak, hanem iskolájának is pénzjutalmat nyert, ami a következő évfolyamok eredményes felkészítését is segíti. 

A rendezvény nem ért véget az eredményhirdetéssel. A versenyzők és tanáraik 2 napos túrára indultak, amely során eljutottak a Valeo veszprémi gyárüzemébe, megcsodálhatták a Balatont, bejutottak a Bosch budapesti fejlesztőközpontjának külvilágtól elzárt részeibe is, és megnézhették fővárosunk nevezetességeit. Jövőre újra Magyarországon!

A dobogós pontszámok: 

1. Kovács Bálint (HU) – 468 pont 

2. Jan Makarun (HR) – 451 pont 

3. Jakub Sobolewski (PL) – 444 pont

 

Szerző: Őri Péter

Forrás: autoTECHNIKA