A CSENDES, HATÉKONY FÉKEKÉRT

Zaj, rezgés és rezgéskeltés (NVH) a fékezésben A zaj, a rezgés és a keménység jelenségei bármely jármű kellemes vezetési élményét befolyásolhatják.


A CSENDES, HATÉKONY FÉKEKÉRT

Zaj, rezgés és rezgéskeltés (NVH) a fékezésben

 

A zaj, a rezgés és a keménység jelenségei bármely jármű kellemes vezetési élményét befolyásolhatják. 

 

A fékzaj magas hangmagasságú rezgésből keletkezik, amelyet hallani lehet. Képzelje el, hogy egy vizet tartalmazó borospohár peremét nedves ujjával végigköveti. A pohár rezonál, és hang keletkezik. A rezgést a súrlódás hozza létre, amelyet az ujja által a borospohár peremén történő nyomkövetés okoz. Ez viszont a vizet tartalmazó pohárban rezonál, és így hangot ad ki.

Ugyanez az elv érvényesül a fékbetétek és a féktárcsák közötti súrlódás által keltett zajok és rezgések esetében is. Ezek továbbítódnak a féknyergekre. Ennek eredményeképpen az egész fékrendszer rezonál, kellemetlen zajt keltve.

 

 

 

Zajcsökkentés

A fékzaj és a fékrezgések elnyomása érdekében számos tényezőt kell figyelembe venni. Ezek közé tartozik az anyagok minősége, az alkatrészek alakja és csavarodása, a vezetési környezet, a jármű sebessége és a fékhőmérséklet.

A zajt gyakran a fékbetétnek a tárcsához való rezgése okozza, ahol nem teljes az érintkezés. Okozhatják a meghibásodott vagy hibás alkatrészek is, például a feszességüket vesztett alátétek és csapok, amelyek emiatt hanghullámokat keltenek. Ezek a hanghullámok lehetnek hallható magas rezgések vagy érezhető mély rezgések.

 

A rezgések és a zaj minimalizálása

 

Egy új Febi fékbetét kifejlesztése során számos technológiát alkalmaznak, hogy az ilyen kellemetlen rezgések és zajok minimalizálásával javítsák a vezető és az utasok kényelmét.

 

A Febi megfelel az OE fékbetét specifikációinak vagy túl is teljesíti azokat, így megtartja az eredeti gyártó előnyeit és jellemzőit - mint például a ferdítés és/vagy a hornyok hozzáadása a fékbetét "hangolásához", hogy az kevésbé zajos legyen. A ferdítések és a hornyok megváltoztatják a fékbetét rezgésének sajátfrekvenciáját, így halkabban működik, mint az ilyen jellemzők nélküli fékbetétek. 

 

Vannak különböző típusú alátétek is, amelyek szintén felszerelhetők az acél hátlapra, hogy csillapítsák a fékbetét és a féknyereg közötti rezgéseket. Ezek az alátétek úgy működnek, mint egy párna; elnyelik a zajkeltő rezgéseket. Egyes alátéteknél félhold alakú kivágás is lehet, amely lehetővé teszi, hogy a dugattyú a fékbetétet a kívánt szögben nyomja, ezáltal csökkentve a zajt, és egységesebb és egyenletesebb fékbetét-kopást eredményezve. Ezeket általában olyan irányított fékbetétekre szerelik, amelyek csak egy irányban szerelhetők be.

 

A fékbetéteket csörgésgátló kapcsokkal vagy rugókkal is szállíthatják, amelyek minimalizálják a fékbetétek és a féknyereg közötti játékot, hogy tovább csillapítsák a fékbetét kezdeti bekapcsolásakor fellépő rezgéseket. Vannak kiegészítő súlyokkal ellátott fékbetétek: ezeket a fejlesztési fázisban adják hozzá a rezgések és a zajok minimalizálása érdekében.

 

A fékrendszer karbantartása

 

A fékrendszer súrlódó alkatrészeinek szervizelésekor és cseréjekor számos fontos alkatrészt kell ellenőrizni, hogy mind a megfelelő működést biztosítsa, mind a nem kívánt fékzaj minimalizálását.

 

Ezek közé tartozik a féknyergek és a féktartók, valamint az egyéb hardverek állapota, hogy megnézzük, kopottak-e, megszűntek-e vagy korrodálódtak-e. Új fékbetétek felszerelésekor győződjön meg arról, hogy a betétek és a féknyergek ütközési pontjairól minden korróziót eltávolítottak, és szerelje fel az új fékhardvereket. A szabad mozgás és a hatékony fékezés érdekében kenje be a fékütközőpontokat a Febi síkosságmentesítő kerámiapasztával. Kerülje a rézzsír használatát, mivel az potenciálisan befolyásolhatja az ABS-jeleket, és elősegíti a galvanikus korróziót. Emellett megakadályozza a fékbetét szabad mozgását, ami szintén a zaj forrása lehet.

 

Ha a féktárcsák erősen karcosak vagy horpadtak, akkor ki kell cserélni őket, mivel az érdes felületek zajt okoznak. Győződjön meg arról is, hogy a féktárcsák tiszták, és mérőórával ellenőrizze az oldalirányú kifutást. Ezután az új tárcsák felszerelése előtt ellenőrizze a tűréseket a jármű gyártójának adataival. Fontos, hogy a féktárcsák cseréje előtt tisztítsa meg a kerékagy felületét, különben fékdobogás léphet fel.

 

A csendes és hatékony fékek érdekében a fékrendszer szervizelésekor gondoskodjon a Febi széles választékából származó minőségi fékalkatrészek és megfelelő tartozékok beszereléséről.

 

Bízzon a Febi bevizsgált, OE-nek megfelelő minőségi cserealkatrészeiben. A fékalkatrészek teljes választéka megtalálható a következő weboldalon: partsfinder.bilsteingroup.com.